طرز کار مشعل اخگر

هرگاه درجه ی حرارت آب داخل دیگ از درجه ی حرارت تنظیم شده بر روی آکوستات آن پایین برود و شمعک هم روشن باشد، شیر برقی باز میشود.
با باز شدن شیر برقی گاز از طریق انژکتورها در دهانه ی لوله های هدایت کننده رها شده، پس از مخلوط شدن با هوا ( هوای اولیه)، به وسیله ی همین لوله ها وارد دیگ میشود.

داخل کوره دیگ این مخلوط (گاز و هوا) به وسیله ی شمعک روشن شده، با هوای داخل کوره (هوای ثانویه) میسوزد، محصولات احتراق پس از تبادل با جداره های دیگ، در اثر مکش دودکش به خارج هدایت میگردد. در نتیجه فشار داخل کوره ی دیگ از فشار هوای محل کمتر شده، هوای موتورخانه به طور طبیعی وارد کوره ی دیگ میشود و عمل سوختن ادامه مییابد.

زمانی که درجه ی حرارت آب داخل دیگ به درجه ی حرارت تنظیم شده بر روی اکوستات رسید، فاز شیر برقی پس از قطع شدن، بسته میشود و مشعل نیز خاموش میگردد.
توجه: چون انشعاب گاز شمعک قبل از شیر برقی است، بسته شدن شیر برقی باعث خاموش شدن شمعک نمیشود.

کاربرد مشعل های گازی اتمسفریک گازسوز اخگر
نوع ساده ای از این مشعلها را معمولاً در ساختمان های مسکونی  نانوایی ها،قنادی ها و…. استفاده میشود. کاربرد دیگر مشعلهای اتمسفریک بر روی دیگهای حرارت مرکزی سوناهای خشک می‌باشد.
محاسبه و انتخاب مشعلهای اتمسفریک گازسوز اخگر
پس از انتخاب دیگ حرارت مرکزی با استفاده از رابطه ی بازده، مقدار ظرفیت حرارتی مشعل را محاسبه میکنیم.
تعمیرات مشعل اخگر
تعمیر مشعل اخگر با دلیل ساختار شماتیکی که دارد نیازمند داشتن تخصص کافی در این زمینه می‌باشد در غیر اینصورت با توجه به عدم تنظیم مناسب مقدار دبی گاز خروجی و ترکیب گاز با اکسیژن جهت احتراق صحیح مصرف گاز این نوع مشعل بسیارزیاد و دور از تصور خواهد بود.
در واقع همین مسئله باعث شده تا بین افکار عمومی تصور شود که مشعل های اخگر دارای مصرف گاز بالایی می‌باشند.
ولی در اصل عدم تنظیم مشعل اخگر توسط متخصص دوره دیده باعث مصرف بیش از حد گاز و احتراق کاذب در مشعل های اخگر می‌شود..
مهمترین مسئله در مورد تعمیرات مشعل اخگر تعمیر توسط نمایندگی مجاز مشعل اخگر می‌باشد که با توجه به تنظیمات صورت گرفته توسط کارشناسان نمایندگی مشعل اخگر در تهران مصرف گاز این مشعل کمتر از نصف خواهد شد.
تکنولوژی مشعل اخگر
تکنولوژی مشعل اخگر در اصل مربوط به کشور آلمان می‌باشد و با توجه به اینکه شیرهای کنترل گاز مشعل های شرکت اخگر ساخت شرکت هانیول (هلند) می‌باشد و اهمیت مصرف سوخت در کشورهای اروپایی دور از ذهن می‌باشد که یه این مسئله فکر نکرده باشند. مشاهده لینک اصلی مطلب
تنها تفاوت مشعل های بدون صدای اخگر با سایرِ مشعل های دمنده دار (فن دار) در بازار این است که این مشعل اکسیژن مورد نیاز احتراق را بدون نیاز به فن تهیه می‌کند و بر همین اساس می‌بایست تنظیمات درستی جهت کارکرد صحیح مشعل صورت گیرد .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *